onsdag 23 januari 2013

Mitt inlägg i köttdebatten, mjölkpriser och om att försöka leva som man lär

Som den Stockholmsvegetarian jag är känner jag mig manad att göra ett inlägg i köttdebatten. I den grad jag är insatt känns en skatt på kött, även på EU-nivå, inte som rätt väg att gå för att minska köttätandet. Givet att allt för många går på pris och inte kvalitet/djurhållning när de köper kött (eller andra produkter för den delen), har jag svårt att se att människor skulle köpa annat än det billigaste alternativet om priset på allt EU-kött höjdes. Billigt kött kommer att gå att få tag på ändå, men det kommer troligtvis inte vara svenskt. Och det är ett problem på många sätt: ekonomiskt, miljömässigt, hälsomässigt och djurhållningsmässigt.

Jag tycker att en skatt istället skulle läggas på kött som inte är framställt enligt svenska djurskyddslagar (eller ännu hellre: butikerna slutar helt att köpa in kött från antibiotikastinna djur som förvarats för trångt och transporterats för långt, men det är nog en utopi). Pengarna man får in skulle kunna gå till att hjälpa konventionella bönder att styra om mot en ekologisk produktion.

Lyssnar på Ring P1 (ja, jag är 30+), och hörde i skrivandes stund en bonde (och en kör av bräkande får i bakgrunden) som ringde in. Han var lite inne på samma sak: inför en miljöavgift på allt kött som inte är uppfyller vissa miljökrav. Således gynnas svenskt, ekologiskt kött, medan importerat kött, eller kött från djur som fötts upp på fiskmjöl från Afrikas kust, blir dyrare. Bra bonden och fårkören!

Folk brukar fråga A) varför jag inte äter kött, och B) vad jag tycker om köttindustrin och andras köttätande:

  • På A brukar jag svara att jag inte vill äta det jag inte skulle ha hjärta att döda. Vilket utesluter i princip allt utom musslor. (En regel som jag tyvärr inte lever efter eftersom jag äter det mesta från havet; jag skulle aldrig kunna döda en fisk, och jag hade kraftigt dåligt samvete efter att vi fiskat kräftor i somras. De stackarna försökte fly undan kastrullen, och jag mitt fega mähä blundade för mass-slakten och gick ut i trädgården och drack saft i ett försök att förneka och förtränga min uppenbara delaktighet. På samma sätt är jag tveksam till om alla mejeriprodukter som jag äter kommer från djur som har det toppen. Jag har tyvärr svårt att tro det. Men jag gör vad jag kan i att alltid köpa ekologiskt.) 
  • På B tycker jag att det är helt OK att andra äter kött, om de vet vad de äter. Om de vet hur djuret har haft det. Om de vet hur det slaktats. Om bra djurhållning efterlevs och djuren har det som på gården i en mysig Disneyfilm - then go ahead, ät vad du vill. Om inte så kan jag inte riktigt förstå det. Men det är jag.
För övrigt tycker jag att mjölkpriserna bör höjas.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
UA-15346828