tisdag 10 september 2013

Tredje dagen i Kenya

Måndag: Idag hade vi första dagen på kontoret. Väldigt lärorikt. Jag känner mig som en falukorv full av information. Sammanhangen klarnar mer o mer för var dag, vilket är bra, eftersom min honeymoon på jobbet snart är över.

Efter intensiv förmiddag och lunch runt kontorets matbord, placerat under ett halmtak i en fantastisk trädgård som fick mig att vilja flytta hit permanent, åkte vår lilla grupp på sex personer till flygplatsen för vidare transport.

Den utbrända flygplatsens provisoriska ankomsthall må ha varit speciell, men den inrikes avgångshallen, placerad i cargohallen, var desto bättre: ett under av effektivitet, de finaste toaletterna jag sett hittills i landet, en liten shop och en stor öppen port mot flygfältet som säkrade både utsikt och ventilation.

Efter en 30 minutersresa i ett väldans modernt plan, som som första plan någonsin i den Wendtska historien hade USB-uttag för mobilladdaren, landade vi såg Kisumu, Kenyas tredje största stad belägen vid Victoriasjöns strand. Vackert! Helt annorlunda mot Nairobi: platt, lugnt, färgglatt och lummigt.

Skrattfylld middag med hela gänget + två killar från lokalkontoret på ett ställe där flodhästar tydligen brukar komma upp på gräsmattan och beta om kvällarna. Tyvärr hade vi inte turen att få sällskap i trädgården, men för middagsfriden kanske det var lika bra - har förstått att de kan vara lite lynniga och högst dödliga.

Nu ligger jag i min säng och hoppas att min stol-fälla som jag arrangerat vid balkongdörren - inte helt olik den som jag som liten riggade för jultomten för att se om han fanns - fungerar, eftersom låset inte gör det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
UA-15346828