torsdag 12 september 2013

Femte dagen i Kenya

Onsdag: Dagen började bra med skämt om allas magtillstånd. Ylva o jag tog varsin Dimor för att vara på den säkra sidan, med tanke på gårdagens toalettutbud. Började dagen med att plantera träd på Olof Palme Agroforestry Centre, fint!

Vi satte oss sen i bilen för att åka upp och besöka ett vattenprojekt och två enskilda bönder på Mount Elgons sluttningar.

Den skumpiga resan gjorde inte under för magen, och när vi stannar för att plocka upp en av våra anställda rådgivare längs vägen fylls min bägare snabbt och hotar att rinna över. Denne på alla andra sätt underbare man som sätter sig bredvid mig luktar nämligen så starkt av kryddor och svett att mitt inre helvete bryter ut. Resten av dagen blev en kamp för att hålla allt inne, på två fronter. Att använda en lokal toalett var inte aktuellt, av så många anledningar.

Efter tappra försök att följa med gruppen på våra rundvandringar kapitulerade jag och lade mig i bilen, ivrigt utstirrad av nyfikna barn som undrade vad en vit kvinna gjorde där, och varför denna vita kvinna var grön i ansiktet. Inte exakt drömmen, men hey, jag klandrar dem inte.
Desto trevligare var konserten av råmande kor i hagen nån meter från min plats i bilen. Övervägde starkt att gå o lägga mig bland korna i hagen för lite högre mysfaktor, men insåg att det hade väckt större uppståndelse bland barnen än de möjligtvis skulle kunna hantera.

Mannen som framkallat mitt tillstånd var även präst, och kom och bad för mig och försökte heala mig med handpåläggning. Funkade sådär, men det fick mig att gilla honom betydligt mer.

Efter en inte så angenäm lång bilresa tillbaka ligger jag nu i sängen med 38,6 (för andra gången sen i fredags, givetvis me a break!!), glad över att vara tömd från alla håll. Musik på mobilen och en krävande konsekvensanalys i huvudet: fördelen med intag av vatten/Cola/ banan/ vätskeersättning och/eller Ipren, vägs mot den överhängande risken att direkt spy upp en nästan tom mage.

Får tänka på min viktmedvetna gammelmormors devis: "Den som inte har vett att uppskatta en rejäl magsjuka förtjänar inte att få en."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
UA-15346828