torsdag 12 september 2013

Fjärde dagen i Kenya

Tisdag: Idag fick vi se verkligheten. Vi besökte bönderna Samson och Lilian som jobbar med agroforestry med vårt stöd sedan tre år. Riktigt häftigt att se och höra hur de gått från ägare av en bit obrukad mark, till självförsörjande bönder på en fint hållen gård på bara tre år. Med hjälp av spara/lånagrupper kan de göra långsiktiga ekonomiska planer som innefattar både kontanter och getter, de har pengar över för att betala barnens skola och de har möjlighet att äta tre varierade mål mat per dag. Allt som jag läst och hört om, fast på riktigt, live! Grymt!

Åt lunch på det lilla lokala kontoret, och var extra tacksam över att vara priviligierad nog att ha ständig tillgång till  riktiga toaletter när jag besökte det skjul med hål i golvet som fanns att tillgå på kontoret.

Skumpade 25 glada mil längs den afrikanska verkligheten, glatt lekandes - och regerandes i - bandleken med Marcus i baksätet (ni vet, jag säger Carola, Marcus säger Anna Book, jag säger Kent osv) i goda 1,5 timme, bara avbrutna av en lättare punktering som snabbt löstes av de flesta av männen, medan Marcus slog ett slag för jämställdheten och satt på åskådarplats med oss tjejer och skrattade åt magsjukehistorier.

Det där med magsjuka kan man skratta gott åt. Och resor på den Kenyanska landsbygden förbrödrar även på så sätt kan jag säga. Jag undrar om det finns någon effektivare form av teambuilding?

Väl i Kitale fick vi en rundvandring på vårt Olof Palme Agroforestry Centre, en exemplariskt välskött trädgård tillika museum som förklarar vad vi gör.

Kom fram till vårt hotell och tog en välbehövlig fesljummen vaskning i den glada duschen med sån där roulette i form av en elektrisk vattenvärmare som sitter på duschmunstycket. Känns alltid lika spännande att använda sådana, men min tumregel är att man får vara glad så länge det inte slår gnistor om dem.

Avslutade ytterligare en bra och intensiv dag med en bastant indisk middag och kunde konstatera att vi även ikväll kommer kunna somna utan större problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
UA-15346828