söndag 8 september 2013

Andra dagen i Kenya

Vaknade pigg! Halleluja! Dessutom med aptit för första gången sedan i fredags. Halleluja igen!

Efter frukost åkte vi till ett elefantbebishem. Inte så ogulligt! 26 bebisar mellan 0-5 år som av olika anledningar blivit föräldralösa, främst pga elaka människor. De fick fyra liter mjölk och vi fick hjärtevärme så det räckte och blev över. Bra deal tycker jag. Ska lätt adoptera en när jag kommer hem! David Sherman Foundation tror jag att det hette, om någon är sugen.

Därefter safari med gänget + Arne, landschef, och hans familj, samt Barbro, som liksom jag är här för att se och lära. Nairobi har en väldigt käck nationalpark som ligger kant i kant med stan, och som är full av djur. Ännu käckare är att det bara är stängsel åt ett håll (inte överraskade det hållet som vetter mot stan), så djuren kan komma och gå som de vill. Genuint och på riktigt alltså, även om de säkert är instruerade av stans turistnäring att hålla sig i området.

Vi fick ooooha och åååååha över bland annat jättesöta giraffer, zebror, noshörningar, sköldpaddor, antiloper av olika slag (stackarna, de tenderar alltid att bli ihopklassade, men det får de köpa när de ser nästan likadana ut och inte har orkat komma på sin egen unika look), apbebisar och bufflar. Och en krokodil, men där var oooohet mest av lätt obehag, eftersom det var under en vandringssekvens långt ifrån bilen (som inte gjordes mindre nervös av att vår spårare pekade på dagsfärska lejonspår. Både lejon, leoparder och geparder höll sig dock undan, de svårcharmade rackarna).

Stärkta av våra djurupplevelser åkte vi till marknaden och väckte hoppet om att tjäna Den Stora Kovan hos samtliga försäljare. Med mig hade de nog hyfsad tur, för de var väldigt glada efter varje köp jag gjorde, trots mina, i mitt tycke lyckade, försök till att pruta.

Kvällen avrundades med middag hos Arne och Carina, och nu, nu är det dags att sova, för imorgon börjar allvaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
UA-15346828