söndag 22 september 2013

Fördelen med kaniner

Mitt i allt det hemska som händer i Nairobi kan jag inte låta bli att le åt denna redogörelse i DN från en familj som tillsammans med 150 andra gömde sig i ett förråd inne på Westgate under skottlossningen:
"Familjen Yngrot satt i drygt tre timmar bakom den barrikaderade dörren där alla gjorde sitt bästa för att vara så tysta så möjligt för att inte röja sitt gömställe.
Hur gick det att få sonen att förstå att det var viktigt att hålla tyst?– Egentligen är det ganska enkelt. Man får se till att inte överföra sin egen rädsla. Man talar med honom om Kalle Kanin och ludna öron och leker med pappbitar. Min fru satt och berättade kaninhistorier under tre timmar.
Tvåårige Karl tycks inte ha insett vilken allvarlig situation han och hans föräldrar befann sig i.
– Han tycker han har haft sin bästa dag på länge. En hel dag med kaninhistorier. Och han tyckte fortfarande det mest var kul när jag lyfte upp honom, duckade och rusade ut ur gallerian."
Jag, ett kaninfan av rang (tror jag som barn hade ett 20-tal gosekaniner hemma - Stora, Lilla, Minsta och Största; Peter, Benjamin, Flopsy, Mopsy och Topsy samt Mrs Rabbit - ni vet, Beatrix Potters söta lilla familj som alltid hotades att bli uppätna av den elake trädgårdsmästaren - för att nämna några) kan nu lägga fram ytterligare ett argument till varför kaniner och kaninsagor är bra.

Läs hela DN's intervju här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
UA-15346828