onsdag 15 januari 2014

Om spindlar och deras (misslyckade) evolution

Kanske har jag missförstått spindlar under alla år? Den här bildserien väcker ju faktiskt mina sympatier! Stackaren, så snäll, men ändå så missförstådd.

(Fast: jag vill ändå mena, att om de genom evolutionen inte har lyckats med att se mindre läskiga ut än de gör, så kan jag inte klandra mig själv för att jag ogillar dem. Kattungar, kor, hundvalpar, sköldpaddor, kycklingar, och alla andra oläskiga djur har däremot sett till att bli gillade av de flesta, inte nödvändigtvis genom sina handlingar utan främst genom sina stora, fina ögon/mjuka päls/kramvänliga skepnad*. "Men en spindel är ändå för liten för att krama", kanske du tänker. Förvisso, men det finns andra djur i samma size som genom evolutionen lyckats bättre. Myror. Grodor. Skalbaggar. Sniglar. Således: i sann survival of the fittest-anda borde det inte komma som en överraskning för spindlarna att det allt som oftast kommer en ihoprullad tidning farandes i deras riktning.)

*För kor har detta inte visat sig vara samma framgångssaga som t.ex.för hundarna, men de flesta kan ändå hålla med om att kor ser rätt trevliga ut innan de möter sitt öde på tallriken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
UA-15346828