lördag 11 januari 2014

Detoxens för- och nackdelar

I helgen rensade jag hemma. Det resulterade i att jag hittade en folder med ett detoxprogram. Ni vet, en sån där folder som man tar och energiskt tänker "Vad bra! Det skall jag göra nån gång!" Och "nån gång" tenderar att aldrig riktigt bli av. Just en sån folder.

Men nu visade det sig, mot alla odds och under över alla under, att "nån gång" visade sig vara vecka 2 och 3 2014.

Så sedan i tisdags går jag på Ulrikas Detox. Det betyder att Ulrika under två veckor dikterar vad jag skall äta och inte äta. Ulrika godkänner nötter, bönor och allt frukt och grönt. I övrigt gillar hon typ ingenting.

Fördelar:
Jag känner mig duktig
Ulrika har rätt goda recept
Ulrika har satt ihop en 14-dagarsmeny, så jag slipper försöka vara kreativ själv
Jag lär mig laga ny mat
Jag står till sent på kvällarna och hackar grönsaker till morgondagens lunchlåda. Då känner jag mig extra duktig
...

Nackdelar:
Jag saknar att kunna öppna kylen och snabbt kunna svänga ihop nåt enkelt. Typ en omelett. Eller en pasta. Eller en macka. Eller en skål med yoghurt och müsli. Det känns rätt deppigt.
Igår var det gröna teet slut på jobbet. Då fick jag dricka varmt vatten utan någonting. Det kändes rätt deppigt.
Igår var vi på middag hos Helena och Miche. Då drack alla andra vin och åt lax till den goda salladen (som Ulrika skrivit receptet till). Sen åt de glass till efterrätt. Och så åt de chips. Det kändes rätt deppigt.
Jag är hungrig rätt ofta. Det känns rätt deppigt.
På fredag har vi bord på Lilla Ego. Och jag kommer varken kunna äta eller dricka vad jag vill. Frågan är om det ned är värt att följa med. Det känns rätt deppigt.

Men trots deppat känns det rätt sporrande. Dels så klart att veta att jag kommer att komma ut ur det här med lyster i hyn, glänsande hår, utan gifter i kroppen, pigg och så där sund som bara retuscherade människor ser ut att vara, slank och med ett extra långt liv att leva (allt detta enligt Ulrika), men framförallt så känns det kul att utmana mig själv till att hang in there hela programmet igenom.

Det hade jag aldrig trott när jag inledde mig skåprensning i söndags!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
UA-15346828