lördag 16 februari 2013

Pass

Hos polisen för att fixa nytt pass*. På plats 3 minuter efter öppning (kl 9 en lördag). 25 personer före mig i kön. Stockholmarna är morgonpigga. Mobilfri zon därtill. Tur att jag tog med en bra bok.

*För att få ryskt visum krävs tydligen ett tomt uppslag i passets stämpeldel. Visst, jag har rest mycket, men inte SÅ mycket att jag stämplat upp alla 32 nånting sidor. Inser att det måste vara bittra tullpolisers största hämnd på oskyldiga resenärer att randomly öppna upp passet och stämpla lite var som helst. Den ordningsamma i mig mår dåligt av tanken på denna röra och brist på struktur, rim och reson detta skapar i mitt pass. Att det dessutom skulle få som konsekvens att jag nu går en för tidig passdöd till mötes var dock mer än jag någonsin kunnat ana. Nu förtiden får man heller inte ta med sitt eget foto - det skall tas på plats. Undrar hur många omtagningar man får, och om man får vara med och bestämma vilken mug shot dom skall följa en de kommande fem åren?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
UA-15346828