lördag 3 mars 2012

Otippad respekt

Jag tillhör den skara som dömt ut Patrick Ekwall som en överstylad sportprofil som mest hänger på Hells och V. Men jag har vunnit en helt ny respekt (som nästan övergått i beundran) för honom efter att jag började läsa hans blogg och upptäckte att killen är riktigt rolig.

Det hela började med att jag, när jag frågade mina föräldrar om det hänt något spännande under de fyra månader som jag varit borta, fick svaret att "Ja, det har flyttat in en KÄNDIS i Culjats hus!" (För att vara mer precis så är det väl så att en KÄNDIS köpt Culjats hus och flyttat in efter att de flyttat ut, men i min familjs värld så tillhör huset på gatan för alltid den granne som bodde där när vi flyttade in 1984. Således har det bott en främling i Björnums hus i närmare 15 år.)

"Oj, en KÄNDIS! Vem DÅ?" frågde jag.

"Det vet vi inte. Vi har hört hans namn flera gånger, men vi glömmer bort det hela tiden." Så känd var han alltså. Men jag fick i varje fall reda på att det var en "han".

"Han är kanske 50 och tydligen sportjournalist och rätt fräsig" fortsatte de.

Så väl har Ekwall lyckats branda sig att han i varjefall låg top of mind efter de ledtrådarna. Och ja, de trodde att han kanske hade en 10-åring (vilket jag av nån anledning vet, kanske för att jag lyssnar på Mix Megapol där han är vikarie för Timell ibland).

Så jag googlade upp hans blog, och mycket riktigt, där stod det både det ena och det tredje om hans flytt. Och medan jag läste så märkte jag att jag inte riktigt ville sluta. Jag liksom fortsatte att läsa inlägg efter inlägg. Lite som när man inte ville erkänna att man är intresserad av någon, men ändå hängde i  vederbörandes hoods, lite sådär casually. Så rolig är han. (Jag sållar dock bort allt som har med sport att göra. Fotboll är ju mest bara trams. Det är lull-lullet runtomkring som är bra.)

Och när jag läste inlägget om hur han kämpade med att installera sin TV förstod jag att killen är något att lita på. Inte bara har han gott omdöme i val av gata, dessutom förstår han mig som ingen annan (tror jag i varje fall; jag har inte tagit upp det med honom personligen än, men om jag ser honom så ska jag bjuda in honom på en pratstund om vilket djävulens påfund teknik är).

Så, månadens stora nyheter: Patrick Ekwall har blivit grannar med mina föräldrar och jag har omvärderat kändisen som flyttat in i Culjats hus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
UA-15346828