onsdag 12 mars 2014

Spaningar om döden

Jag har två spaningar om döden. Det är nu officiellt så odepprimerande ute att det känns ok att skriva om den utan att jag borde riskera att någon stackars läsare (mig själv inkluderad) blir suicidal.

Den första spaningen om döden: 
Den biståndsorganisation som jag jobbar för får väldigt ofta pengar i form av minnesgåvor när någon gått bort. Det är väldigt fint tycker jag. Varje dag får vi en scan av Internet som fångat upp föregående dygns omnämningar i media, och där brukar man se notiserna från dödsannonserna. Jag läser och skänker en tacksam tanke till alla bortgångna. Och kan, efter ca två begravningsnotiser per dag, konstatera att de allra, allra, allra flesta kommer från Småland. Märkligt. De verkar inte alls så snåla där som ryktet säger, snarare tvärt om. Heja Småland!

Den andra spaningen om döden:
Jag ser döda råttor. Och nej, inte som lillkillen i Sjätte Sinnet som viskande säger I see dead people, och syftar på vålnader. Jag menar råttlik. Låt mig presentera några olika teorier om varför.

1. Det kan vara någon form av perceptionspryl, som man fick lära sig om i psykologin: att om man är sugen på att resa ser man annonser för resor precis över allt och så vidare. Men jag vet inte varför jag skulle gå runt och tänka på råttor till vardags. Stryker den.

2. Jag var även inne på om det kunde vara nåt med det kinesiska nyåret. Råttans år var senast 2008 och kommer igen 2020. Kanske är det råttornas brist på uppmärksamhet som gör att de i protest slänger sig framför cyklar (de flesta ligger på cykelbanan på väg till jobbet)?

3. Är detta ett första tecken på jordens undergång (enligt asatron skulle Ragnarök ha inträffat för ett par veckor sedan) - digerdöden är tillbaka, och råttorna stryker med först. Snart är det vår tur! Moaaaah!

4. Det finns helt enkelt så många råttor, främst på Kungsholmens norra strand, att det är helt oundvikligt att köra på dem. Självsanering, på ett makabert sätt.

5. Eller så är det faktiskt råttvålnader jag ser. I så fall kan man med framgång göra en film om mig med Bruce Willis i huvudrollen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
UA-15346828