torsdag 28 juni 2012

Midsommar

Länge sen jag skrev nu. Det har varit midsommar. Hos Erik. I dagarna tre. Med Maggie och Cissi och alla andra i midsommargänget. Då är det inte fokus på digitalt. I varje fall inte så mycket. Det är mer fokus på midsommartraditioner. Djursviks midsommartraditioner. Det brukar gå till så här, ganska exakt:

Eriks föräldrar föreslår en fördrink. I år tackade Maggie och jag (som dagen till ära fick bo i det underbara, nybyggda lilla brygghuset med panoramafönster mot vattnet) ja, och avnjöt således första glaset rosé vid frukosttid


Alla samlas på bryggan och dricker bubbel och äter snittar. I år bestod "alla" av 27 barn i 30-årsåldern, och runt tio vuxna i vuxenålder.


Sillunch. I år hade Birgitta och Lasse tröttnat på Eriks ständiga motvilja mot att ha fest, så de hostade alla närmare 40 gäster. Snapsvisekavalkad och god mat.

Midsommardans runt stången med hela byn. I år var det samma lekledare som alla år. Och samma sånger. Och samma engagemang. Men mindre blöt gräsmatta. Och hela två gästande utlänningar som med stora ögon tittade på spektaklet. Trots ett års förberedelse tror jag inte att de var rustade för denna ursvenska tradition.

Båttur till Gamle Ox med hela sällskapet. I år sjöng Maggie och jag, liksom alla år, Han tog av sig sin kavaj tillsammans med trubaduren. Han kände igen oss, och imponerades över att vi inte behövde textbladet.


Båttur till Eriks farbror, där det serveras drinkar och hålls en blodig dragkamp. I år var dragkampen extra blodig, för repet gick av och närmare 80 pers föll omkull och låg som små skalbaggar på rygg och sprattlade med benen i vädret. Det såg roligt ut. Team Lasse vann för första gången, trots att Lag Farbror Bosse fuskade och både förtöjde sin ände i träd och såpade in vår del av repet.

Grillmiddag var för sig. I år blötare än någonsin. Många straffomgångar på lambon. Jag duckade alla.

Bastufest. I år duckade jag även den och somnade sött in redan klockan halv två, efter att ha njutit av solnedgången. De tappraste körde på till klockan nio.

Bakishäng på midsommardagen. I år visades Star Wars. Och i år, liksom alla andra år, avskyr jag bakishäng. Men i år, till skillnad från alla andra år, fanns det ett stort gäng härliga tjejer som också avskydde bakishäng, så jag bjöd ner dem på tjejhäng med thé och Ballerina i Maggies och mitt lilla brygghus. Kvalitet.


Middag hos Birgitta och Lasse. I år hade Maggie och jag preppat med massor av Pitú, rörsocker och limaoer, för att försäkra oss om att Caiphirinan skulle räcka kvällen ut. Det hade Birgitta och Lasse också gjort. Så Caiphirinian räckte kvällen ut, precis. Sen höll Maggie och jag efterfest på bryggan för alla som orkade, med tema powerbalader.

Så, ungefär, brukar det gå till på midsommar. Och då är det inte fokus på bloggen tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
UA-15346828